Lůžko intenzivní péče MULTICARE

Design: M.A. Ivan DLABAČ, 1999
Konstrukce:
Konstrukční tým Linet pod vedením Ing. Miroslava Fejta, 1999
Výroba:
Linet Želevčice, Slaný, výroba od 2000
Ocenění: Zlatá Mefa 1999, Národní cena za design 2000 - Design Centrum ČR

Moderní resuscitační lůžko je koncipováno na zcela novém konstrukčním principu a je výsledkem kvalitní souhry designéra s týmem konstruktérů. Designér Ivan Dlabač byl nejprve přizván k estetickému ztvárnění kapotáže unikátní konstrukce podvozku, jehož tři elektricky ovládané sloupy umožňují variabilní polohování lůžka, zvedání v rozpětí 54 až 94 cm a naklápění celé jeho ložné plochy o rozměrech 220/82 cm. Designér získal důvěru konstruktérů, kteří ho vyzvali ke spolupráci i v další fázi vývoje. Při navrhování designu technicky náročného lůžka využil designér možnosti uplatnění nových materiálů. Unikátní lůžko tvaroval při zachování nutných technických, ergonomických a hygienických parametrů. Návrhem průhledných postranic lůžka z akrylátu umožnil designér nepohyblivým pacientům důležitý vizuální kontakt s okolím. Lůžko také disponuje nastavitelnou polohou zádového a stehenního dílu plochy postele v libovolné výšce a naklápěním lůžka do stran. Pod jeho ložnou plochu lze umístit RTG kazetu pro rentgenování pacienta na lůžku nebo ho snímat pomocí C ramene. Do lůžka je vestavěn přesný vážící systém s měřením absolutní a diferenční hmotnosti. Ovládání celého vysoce kvalitního lůžka je velmi efektivní pomocí malého dotykového panelu s grafickými značkami, který je také dílem téhož designéra. Esteticky působivý a zároveň přátelský vzhled lůžka, jeho unikátní konstrukce a kvalitní zpracování z něho učinily žádaný exportní výrobek. Právě i díky designu se stal Linet velmi významným exportérem. Multicare je nazýván pro velmi osobitý design a hi-tech funkce tzv. door-opener (otvíračem dveří). Jeho role při budování image Linetu jako spolehlivého výrobce schopného inovací a revolučních řešení je nezastupitelná.

Stavebnicový systém nástěnných vypínačů a zásuvek TIME

Design: M.A. Ivan DLABAČ, 1999
Konstrukce: Ing. Jan Haring a Ing. Igor Varádi ABB Elektropraga, a. s.
Výroba: ABB Elektropraga, a. s. Jablonec n. N. od 2000
Ocenění:
Zlatá medaile Stavebních veletrhů 2001 - Zlatý Ampér 2001

Navržený stavebnicový systém nástěnných bytových vypínačů a zásuvek vyžadoval nové ztvárnění horních dotykových ploch celého systému. Designér Ivan Dlabač zpracovává projekty na základě definovaných požadavků marketingu a konstrukce. Zadání kreativně ztvárnil v estetické, funkční varianty tvarového řešení vypínačů a zásuvek. Jsou vyráběny z barevného polykarbonátu a v jejich kompozici designér zdůraznil kombinaci měkké horizontály s výrazně definovanými hranami na bocích ploch vsazovaného krytu. Výslednou kolekci navrhl ve dvou tvarových typech. První, hranatý, má obchodní název Time a druhý oblý se jmenuje Element. Pro oba dva typy navrhl designér kombinace v široké barevné škále a variantách, které umožnila jeho stavebnicová koncepce a kombinování transparentního a sytého plastu. Tyto designy pomohly ABB udržet tržní podíl proti aktivně nastupující nadnárodní konkurenci. Další přínosy jsou v úspoře držení množství zásob, revoluční možnost rozebiratelnosti rámečku a v možnostech vice barevných kombinací.

Štětec ERGO

Design: M.A. Ivan DLABAČ, 2006
Konstrukce: Ing. František Nováček, Spojené kartáčovny, a. s.
Výroba:
Spojené kartáčovny, a. s. 2007

Úkol zadavatele společnosti SPOKAR zněl zdánlivě triviálně. „Vytvořit redesign klasického natěračského plochého štětce. Štětce, který se v zásadě nesmí charakterově změnit, ale zároveň musí být velmi odlišný! Nový štětec Ergo musí zasáhnout cílovou skupinu profesionálních malířů natěračů a lidí věnujících se domácím hoby aktivitám. Problém, jak inovovat klasický štětec, aby neutrpěla jeho funkčnost a ergonomie se designér Ivan Dlabač rozhodl řešit praktickým experimentem. Vzal pět litrů barvy a dvacet různých druhů natěračských štětců a začal natírat stěnu svého pokoje. Zjistil, že více než polovina štětců se při delší práci nedrží pohodlně. Napadla ho tehdy zásadní myšlenka. Komfort uchopení štětce zlepšíme pootočením plochého madla o 15°. Toto natočení nejvíce usnadňuje natírání ve vertikálním, horizontálním i diagonálním tahu. Inovace pootočení madla doplnil dalším chytrým zlepšením. Při otevírání plechovek s barvami je potřeba páčidla na otevření víka a dalších špachtlí na seškrabování zaschlých kapek barvy. Proto je zakončení madla doplněno o plochou špachtli. Inovativní řešení umožňuje dvě varianty použití. V průzkumu uskutečněném mezi profesionálními uživateli, štětce pozitivně přijímalo přes 90 % respondentů. Vyklonění hlavy štětce při zavěšení na prodejních stojanech a výrazná závěsná etiketa pozitivně ovlivňují výraznost a tím i prodeje produktu. Svými prodeji se štětec Ergo již v prvním roce zařadil na českém trhu mezi pět nejúspěšnějších typů plochých štětců

Pavel Šiška, manažer marketingu

Pet láhev KORUNNÍ

Design: M.A. Ivan DLABAČ, Mg.A. Filip STREIT, 2005
Konstrukce: KRONES
Výroba:
KRONES - výroba výrobního zařízení, KORUNNÍ - vlastní výroba láhví

Zadání výrobce Korunní bylo vytvořit značkovou minerální vodu s vlastním tvarově odlišným uzávěrem a zacílit tak na široký segment trhu. Na skupinu ženy 20-40let, které rády kupují zdravé ale stylové produkty a na muže 30-50let, vyhledávající značkové a kvalitní výrobky. Vznikl ušlechtilý a moderní tvar lahve, která upoutá na první pohled v obchodě mezi množstvím neviditelných konkurenčních láhví. Další její kvalitou je její vysoce ergonomický úchop, který zůstává dostatečně pevný i po otevření lahve. Jako krásný šperk působí na plášti vygravírováné logo, které se přes optiku v láhvi zvětšuje a originální tvar víčka symbolizující královskou korunu. Zvyšující prodeje naznačují trefu do černého. Vytvořit nový design PET lahve není snadný úkol, protože obrovské množství tvarů našich i světových výrobců láhví je již realizováno nebo registrováno. Možnosti řešení jsou omezeny technologií výrobce a použitým materiálem. Designéři Divanu Filip Streit a Ivan Dlabač vyvíjeli už úspěšné PET lahve pro známé značky Dobrá Voda a Jupí/Kofola/. Právě v tomto odvětví zkušení designéři znali dobře technologická úskalí vývoje PET lahve a mohli se lépe zaměřit na výrazně originální tvar lahve

Dveřní komunikátor HELIOS

Design: M.A. Ivan DLABAČ, Mg.A. Filip STREIT, 2005
Konstrukce:
Ing. David Röhlich 2N TELEKOMUNIKACE, a. s., Ing. Josef Sedlák DESVON Engineering, s. r. o.
Výroba:
2N TELEKOMUNIKACE, a. s. od roku 2006

Divan Design se ujal úkolu vytvoření nového designu dveřního komunikátoru, který se používá pro volání od vstupních dveří na telefon v kanceláři nebo domácnosti. Designér Filip Streit zvolil pro přístroj minimalistický výraz, který je zajímavý svou jednoduchostí. Jednotka komunikátoru proto pasuje do různých stylů prostředí a zároveň šetří čas jednoduchou údržbou. Je vyroben z jednoho kusu nerezového plechu, včetně tlačítek a tím je značně posílena kompaktnost celého výrobku. Interface přístrojové desky ve tmě podporuje snadnou orientaci. Většina viditelných plastových částí je totiž podsvícená a tvoří noční navigační grafickou styčnou plochu celého přístroje. Komunikátor je součástí širšího modulárního systému dveřní komunikace a je vyráběn i ve verzích antivandal. Oba tyto produkty se staly díky designu velmi úspěšnými a žádanými.

Klika OFFICE

Design: Mg.A. Filip STREIT, 2004
Konstrukce:
Rostex Vyškov, s. r. o.
Výroba:
Rostex Vyškov, s. r. o.

Firma Rostex vyrábějící široký sortiment bezpečnostního kování a uzamykatelných bezpečnostních systémů zadala studiu Divan úkol vytvořit design dvou řad dveřního kování pro veřejné a kancelářské prostory. Ujal se ho designér Divan Design Mg. A. Filip Streit. Po chytře jednoduchém modelu Trend vytvořil další, krásně prostý, ale tvarově výrazný model Office. Navržené jemně klenuté linie kliky, plynule přecházejí do krycího plechu, což z ní činí speciální luxusní model, který ocení především architekti nebo fanoušci designových záležitostí. Konstrukce je postavena tak, aby nebyly viditelné žádné otvory potřebné k montáži, což umocňuje osobitou jednoduchost designu.

Řada obalů UMNĚLECKÉHO SORTIMENTU

Design: Mg.A. Jakub Hájek, 2004
Výroba:
Koh-i-noor Hardtmuth, a. s.

Koh-i-noor Hardtmuth jeden z nejstarších výrobců školních a kancelářských potřeb, zabývající se touto výrobou již třetí století, se na Divan obrátil s rozsáhlou zakázkou. Vytvořit design obalů pro čtyři druhy sortimentu Art collection, Hobby collection, Office collection a školní sortiment. Art collection

Novou tvář 150 obalů uměleckého sortimentu vytvořil designér Mg.A Jakub Hájek. Kolekce obsahuje tvarově různorodé obaly na tužky, pastelky, tuby, barvy, inkousty, pastely a křídy. Tyto obaly měly dostat novou image. Designérské oddělení Divanu ve spolupráci s marketingovým oddělením a produkt managerem Koh-i-nooru vytvořily širokou rešerši konkurenčních světových značek. Po studijní návštěvě veletrhu Paperworld ve Frankfurtu byla připravena východiska, z kterých se asi sedm měsíců rodil odvážný koncept.Sto padesát let používanou žlutou barvu značkou Koh-i-noor nový design opustil.. „Rozhodli jsme se udělat radikální řez, protože značka se nutně potřebovala odpoutat od socialistického nánosu a vsadit na profesionální elegantní grafický výraz.“ Barvou uměleckého sortimentu pro příští roky se stala tmavě červená s temně šedým pruhem, který je identifikačním kódem sortimentu. Současně vznikl redesign loga Koh-i-noor v kruhu a produktové logo Art collecttion, které mělo být od příště zárukou autenticky kvalitních výrobků. Obaly byly doplněny autorskými ilustracemi, které dokreslují charakter a techniku jednotlivých produktů a emotivně působí na zákazníka. V průběhu tvorby na nové podobě uměleckého sortimentu vznikl obsáhlý design manuál, který zpracovává jednotlivé charakteristické grafické prvky do souhrnného dokumentu. Usnadňuje a specifikuje principy při práci na dalších obalech, které budou vznikat v navrženém stylu Art collection. Nová tvář obalů graficky navazuje na prvorepublikovou zlatou éru českých výrobců, ale posouvá ji do dnešní doby. O dobré volbě stylu a designu obalů svědčí, kromě zvyšující se prodejnosti nových výrobků i to, že americký partner Chartpack Ing., který prodává výrobky Koh-i-noorky v USA, si léta musel vyrábět vlastní obaly, protože kvůli zastaralé grafice stávajících byly v Americe neprodejné. V konkurenci amerických a světový výrobců nyní americký producent distribuje produkty v nových obalech Koh-i-noor a zaznamenává nebývalý prodejní úspěch.

Na konci vývoje obalů vznikly čtyři grafické manuály pro jednotlivé produktové kategorie. Úspory díky těmto design manuálům jsou obrovské a už dávno pokryly náklady na jejich vytvoření. Čas a peníze ušetřené při tvorbě konkrétního obalu jsou nyní nesrovnatelné s předešlým procesem tvorby balení. Dalo by se říci, že díky těmto manuálům je v průměru 80 % grafiky konkrétního obalu předdefinováno a řeší se pouze zbývajících 20 % individuálně. A to jsou rozhodně zajímavá čísla!

Divan pochopil, co chceme, díky odstupu rozšířil naše vnímání problematiky a možnosti jejího řešení a přesvědčil nás nebát se věci měnit. Za to mu osobně děkuji a přeji mnoho dalších úspěchů.

produkt manager Mg. Lukáš Dušek

Pet láhev DOBRÁ VODA

PET láhev na přírodní minerální vodu 1,5 l, 0,75 l a 0,5 l
Design:
M.A. Ivan DLABAČ, 2001
Konstrukce:
f. SIDEL - Francie
Výroba:
VBF, s. r. o. Kyjov - Nětčice - výroba forem, SIDEL, KRONES - výroba výrobního zařízení, HBSV - Dobrá Voda - vlastní výroba láhví, 2001

Značka Dobrá voda je synonymem prověřené kvality. Jedná se o první balenou vodu na českém trhu. Z tohoto důvodu klademe velký důraz jak na samotný produkt, tak i na obal. Design obalu má naprosto nezpochybnitelnou důležitost, protože oslovuje spotřebitele přímo v místě prodeje. Při zadávání nového tvaru láhve pro Dobrou vodu jsme vycházeli ze spotřebitelských výzkumů a situace na trhu. Požadovali jsme takový tvar, který by byl originální, nezaměnitelný, esteticky vyvážený, zároveň funkční a ergonomický. Skloubit všechny tyto požadavky nebylo jistě jednoduché, vzhledem k poměrně početné konkurenci v sektoru nealkoholických nápojů.

S konečným výsledkem jsme velmi spokojeni, panu Dlabačovi se podařilo splnit naše zadání a vtisknout tvaru láhve osobitost, která se výborně hodí k již zavedené a známé značce.

Eva Savino

Marketing manager značky Dobrá voda

Dámský městský skútr KENTOYA

Design: Mg.A. Filip STREIT, 2003
Diplomová práce, VŠUP Praha, ateliér design výrobků III.
Vedoucí práce Mg.A. Michal Froněk, Mg.A. Jan Němeček

Projekt vznikl ve spolupráci s českou firmou Kentoya. Ta od roku 1998 připravovala vlastní motocyklovou výrobu a v roce 2002 uvedla na trh první výrobek - skútr Zoom. Firma vyrábí pro český i evropský trh několik typů maloobjemových motocyklů a skútrů, určených především pro mladé lidi. Jde o standardizované výrobky ze zahraničních komponentů, zkompletované v České republice.

Autor si vytkl za cíl vytvořit jednak novou podobu karosérie skútru, který považuje za velmi perspektivní a dostupný městský dopravní prostředek, jednak nový, charakteristický a originální design pro budoucí ucelenou řadu výrobků značky Kentoya. Reagoval také na snahu firmy nabídnout atraktivní výrobek pro silnou cílovou skupinu lidí ve věku 20-30 let.

Designérský návrh vznikl na mechanickém základě stávajícího typu Zoom. Zachovává původní geometrii rámu i rozmístění technických komponent a v řešení skeletu vychází z ergonomických požadavků dané cílové skupiny. Tvarové řešení vychází z vize „přátelského“ a zároveň esteticky vytříbeného dopravního prostředku pro mladé ženy. Tomu odpovídají výrazně oblé tvary v celkovém pojetí i v detailech jako jsou světla, zpětná zrcátka atd.